Frågor & Svar för Fiber & Bredband

Här hittar du vanliga frågor vi ofta får från kunder och även svar på dessa. För att göra det smidigare för dig att hitta det du söker när det passar dig.

Varför ska jag välja bredband från Vaggeryds Energi?

Du får ett snabbt och stabilt bredband i form av fiber. Du har support på orten från Vaggeryds Energi. Faktura och avtalsfrågor hanteras och sköts av kontoret i Vaggeryd för att du ska slippa långa telefonköer och kunna få mer personlig service. Vårt mål är att du som kund alltid ska få snabb service och bra kvalité.

Hur snabbt bredband får jag?

Vaggeryds Energi erbjuder upp till 100 Mbit/s i båda riktningarna som standard.

Du kan även välja en snabbare tjänst på 250 Mbit/s eller 500 Mbit/s (se mer under fiber och bredband)

Varför känns min uppkoppling långsam fast jag har fiber?

Det kan finnas flera orsaker till varför en uppkoppling kan upplevas som långsam, seg och slö.

Det kan vara t.ex bero på datorn, routern, webbläsaren, Wi-Fi överföringen i ditt hus eller Vaggeryds Energis konverterare (inkommande signalen).

För att ta reda på vart felet ligger måste man först testa vilken hastighet som levereras till din fastighet.

 

Gör så här:

  1. Surfa in på bredbandskollen.se och tryck på "Starta mätning"
  2. Gör en utvärdering baserat på vilken hastighet du har valt hos oss (fiber upp till 100 mbit/s är standard hos Vaggeryds Energi)
  3. Bedöms resultatet vara dåligt så kopplar bort din router
  4. Direktkoppla en nätverkskabel mellan inkommande signal och din dator.
  5. Gör sedan en ny mätning på bredbandskollen.se och jämför med vad du fick med din router inkopplad

Får du nu ett godkänt resultat?

Då ligger problemet i din router eller den trådlösa Wi-Fi kommunikationen mellan dina enheter. Ta kontakt med den du köpt routern av för support.

Får du inte ett godkänt resultat utan routern?  

Då kan det bero på din dator eller brandvägg. Detta kan du kontrollera genom att testa samma sak igen med en annan dator i hushållet eller ta hjälp av bredbandskollens guide.

Det kan även bero på ett tekniskt fel på utrustningen som Vaggeryds Energi ha monterat hos dig.

För att få support eller göra en felanmälan på din uppkoppling kontaktar du Vaggeryds Energi på 0393-678630 a.lt  skicka ett mail på vaggerydsenergi@vaggeryd.se

Finns det olika uppkopplingshastigheter att välja på?

Vi har bredbandstjänster med 100, 250 och 500 Mbit/s att välja på.

Kan man använda vilken router som helst?

Det går bra att ha vilken router som helst förutsatt att den inte är avsedd för ADSL eller liknande. Ska du ansluta dig till IP-telefoni, så kan leverantören ha önskemål om routermodeller som passar bäst för detta ändamål.

Det är viktigt att du köper en router som klarar av det du skall använda den till och den hastighet som du har valt som internettjänst.

Vad får jag som privatperson betala i månaden för bredband?

Det beror på vilken tjänst du väljer men en 100 anslutning kostar 375:-/månad och fakturan kommer på samma faktura som elen/fjärrvärmen. För övriga tjänster se "så här funkar funkar det"

 

Hur lång uppsägningstid har jag om jag vill avsluta mitt abonnemang?

Efter att du har uppfyllt din eventuella bindningstid, så har du 1 kalendermånads löpande uppsägning.

Hur gör jag för att ansluta min telefoni till bredbandet?
Du kontaktar en IP-telefoni leverantör som du tycker passar dig. Dom kommer att hjälpa dig med att flytta ditt nuvarande telefonnummer. Sedan får du en telefonbox som du ansluter till din router. Till telefonboxen ansluter du dina befintliga telefoner, sedan är det bara att ringa.
Vad gör jag med den orangea slangen i trädgården?
Om du ska ansluta dig till fibernätet, så gräver du ned slangen själv på din tomt. Skall du inte ansluta dig så kan du bara ”gömma” din slang under gräsytan, markera då ut var du har gömt den så att du vet var den är när det blir aktuellt att ansluta i framtiden.
Kan alla få fiber i Vaggeryds Kommun?
Vi kan tyvärr inte erbjuda alla i kommunen möjlighet att ansluta sig idag. Vi bygger hela tiden ut nätet för att kunna erbjuda så många som möjligt. Ta gärna kontakt med oss för att kolla om just du kan ansluta dig.